trefwoord

zoeken

kunstenaar

 

stroming

 

prijsklasse

 

 



Fernand
Toussaint
| 1873 - 1956

Een dame voor de spiegel

Formaat: 55,2 (h) X 46,2 (b) cm

Materiaal: Olieverf op linnen op board

Gesigneerd: rechts onder ‘Fernand Toussaint’

Datering:

Prijsgroep: verkocht

 

provenance

 

Particuliere collectie

biografie

Fernand Toussaint

Geboren: 1873 te Brussel

Overleden: 1956 te Elsene

Leven en werk:

Fernand Toussaint werd geboren in een gecultiveerde upper-middle class gezin in Brussel in 1873. Zijn artistiek talent werd ontdekt tijdens zijn jeugd en hij werd door zijn familie aangemoedigd zijn vaardigheden verder te ontwikkelen. Op 15-jarige leeftijd begon Toussaint zijn artistieke opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten van Brussel - van 1889 tot 1894 - onder begeleiding van de bekende portret schilder Jean-François Portaels.  Portaels was de eerste Belgische oriëntalist die uitvoerig heeft gereisd in het Midden-Oosten en was een belangrijke en invloedrijke portretschilder. Toussaint voltooide uiteindelijk zijn artistieke studie in Parijs, waar hij studeerde onder de gerenommeerde Belgische portretschilder Alfred Stevens. Steven - een persoonlijke vriend van Charles Baudelaire, Edouard Manet en Edgar Degas - was gespecialiseerd in portretten van alledaagse vrouwen, en was één van de eerste kunstenaars van zijn tijd die Japanse elementen integreerde in zijn werk. Grote invloed van Stevens kan worden gezien in de evolutie van het oeuvre van Toussaint.

 Toussaint werd vooral bekend als schilder en aquarellist van vrouwelijke portretten, die hij presenteerde op een rijke en elegante manier. Zijn werken werden meestal in opdracht van de upper-middle class en adellijke families vervaardigd. Zijn modellen waren altijd gekleed volgens de laatste mode, vaak vergezeld van een paraplu of een hoed, en gezeten op een bankje in een huiselijk interieur. De blikken van de vrouwen zijn eerlijk, nauwelijks provocerend en dromerig. Avant-garde kunsttijdschriften in Parijs namen kennis van Toussaint toen hij werd beloond met de gouden medaille voor een portret van een elegante dame op de befaamde "Salon des Artistes Français" in Parijs in 1929.

Toussaint was ook een bekende schilder van prachtige bloemstillevens en interieurs. Hij schilderde boeketten op dezelfde elegante en vrouwelijke manier als zijn portretten. Hij benutte met name rode, gele en roze rozen in bloei, evenals pioenrozen in diverse kleuren om een groter contrast van kleuren te maken. De aanwezigheid van bepaalde fruitsoorten zoals appels, rozijnen en citroenen werden geïllustreerd met sombere penseelstreken, zodat de felle kleuren van de bloemen de aandacht van de kijker te trekken. De bloemen waren meestal geplaatst in een glazen kom of een Chinese vaas, omgeven door een sobere interieur dat duidelijk is geïnspireerd door de Art Nouveau periode. Japanse invloeden verschijnen regelmatig in de achtergronden van zijn werk, met name de Japanse tekeningen van Samurai krijgers en vrouwelijke geisha's dragen traditionele kimono's. Zijn bloem schilderijen werden geometrisch opgebouwd als die van de 17e eeuwse bloemenschilders, met behulp van diagonale lijnen om de aandacht van de kijker te trekken. In sommige van zijn grotere werken had hij extra objecten geregeld, zoals een paraplu, een ventilator, een snuifdoos, evenals kleurrijke linten op salon tafels om een vrouwelijke touch toe te voegen.

Toussaint beperkte zich niet tot portretten en stillevens, hij schilderde ook stadsgezichten, landschappen, uitzicht op de kust en zeegezichten. Zijn werken in dit genre werden sterk beïnvloed door tijdgenoten zoals Constant Permeke en Adrien Le Mayeur de Merprès. De Belgische kunstcriticus Camille Lemonnier beschreef Toussaint als "een schilder die het landschap verbreed en een horizon van rust en intimiteit creëert". Hij bezocht regelmatig de Belgische kust voor inspiratie van zijn werken, schilderde uitzicht op de duinen, op de havens en de op vissersboten. In tegenstelling tot zijn levendige gebruik van kleur in zijn portretten en bloemstillevens gebruikte Toussaint sombere penseelstreken om de natuur realistisch weer te geven.

 Toussaint was ook bekend als een graveur en tekenaar van affiches en telegrammen voor officiële gelegenheden. Begin 1895 ontving hij tal van opdrachten om commerciële posters te maken voor de jaarlijkse beurzen, koffiehuizen, mode merken en kunsttijdschriften. Zijn kenmerkende stijl van schilderen komt duidelijk tot uitdrukking op deze affiches van elegante, mooie vrouwen in Art Nouveau stijl.

Fernand Toussaint neemt terecht zijn plaats onder de belangrijkste Belgische Post-Impressionistische schilders van de 20 ste eeuw in. Hij wordt geroemd om zijn vermogen om vrouwelijke charme en gratie in zijn portretten en stillevens te brengen. Beïnvloed door Alfred Stevens en de Franse impressionisten heeft hij een groot en divers oeuvre dat internationale aandacht heeft vanwege de kwaliteit en de uitdrukking van zijn werk. Hij zal in de komende jaren ongetwijfeld meer aandacht verkrijgen op de internationale kunstmarkt. Wat Isaac Israëls is voor Nederland is Fernand Toussaint voor België.

Musea:

Werken van Fernand Toussaint zijn o.a. te zien in musea Museum of Modern Art Brussel, Charlier Art Museum Brussel, Ixelles Art Museum Brussel, Vleeshuis Museum Antwerpen maar ook in Museum of Art Los Angeles en National Gallery Londen.